Na całym świecie, bez względu na skalę działalności czy branżę, jakość pracowników staje się leitmotiv-em w kontekście budowania sukcesu organizacji. Nie jest więc zaskoczeniem, że menedżerowie działów HR robią co mogą by udoskonalić strategie zatrudniania, angażowania i utrzymywania pracowników. Nie ma co ukrywać – łatwo nie jest!
Tu się jednak zarządzanie pracownikami dopiero zaczyna. Dołóżmy do tego planowanie zadań, wynagrodzenia i benefity, komunikację, motywację i inne istotne obszary. Zarządzamy wysoce dynamicznymi wymaganiami pracowników i pracownikami, którzy są w ciągłym ruchu.
Co jest kluczowym czynnikiem kształtującym współczesne strategie HR? Oto kilka trendów w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
“Firmy, które mają wyższe poziomy zaangażowania pracowników, doświadczają 37% niższej absencji i mają o 16% większą rentowność. Może to przekładać się na 2,5 razy wyższy przychód i wzrost produktywności do 18%. Organizacje o wyższym poziomie zaangażowania pracowników zgłaszają również 65% redukcji
obrotów. Liczby te mówią prawdę w siłę zaangażowania pracowników, a zapotrzebowanie na rozwiązania w celu poprawy motywacji i połączenia między pracownikami, ” twierdzi Linda GINAC, CEO Talentguard.
Starsze, tradycyjne modele komunikacji, takie jak rozmowy telefoniczne lub wiadomości e-mail, zastępowane są przez komunikację online, collaboration platform, social learning etc.. Kontakty, rozmowy i spotkania odbywają się w czasie rzeczywistym niezależnie od położenia geograficznego rozmówców a wiadomości i zarządzanie zadaniami osadzone jest na globalnych platformach i w chmurze.
Z jednej strony mamy więc nacisk na wdrażanie elastycznych, nowoczesnych technologii w procesie zarządzania HR, z drugiej jednak konieczne jest ważenie korzyści technologicznej współczesności z doświadczeniem i wiedzą. Również komunikacja i organizacja pracy – z założenia dostosowana do specyfiki biznesu i tworząca jego ramy, musi być dopasowana potrzeb różnorodnych zadaniowo i kulturowo pracowników.
W zetknięciu z rzeczywistością i rozwiązaniami technologicznymi XXI wieku naturalnym wydaje się stwierdzenie, że nie tędy droga. Cieszymy się robiąc zakupy on-linei płacąc rachunki przez aplikac je mobilne, dlaczego te same doświadczenia nie miałyby zawitać w naszych miejscach pracy? Coraz więcej przedsiębiorstw, działajac zgodnie z tą logiką, przekonuje sie stopniowo do zmian, które, jeszcze co prawda powoli, pojawiają się coraz częściej. W najbliższych latach pracownicy będą doświadczać podobnie jak klienci – wolności samoobsługi. Łatwe w użyciu i przyjazne narzędzia i platformy samoobsługowe, stawiające na UX5 / EX stają się normą.
Innowatorzy IT w dziedzinie HR zmieniają jednak podejście do integracji, oferując rozbudowane biblioteki API lub wbudowane narzędzia, które pozwalają bezproblemowo synchronizować różne funkcje i tak jak to zwykle na rynku bywa, wraz z rozwojem technologii maleją koszty. Jest więc nadzieja na to, że wyzwania jakie stawiają przed nami pracownicy, biznes i globalizacja, pomogą nam rozwiązać aplikacje. Trzeba jednak pamiętać, że same tego nie zrobią.
Podsumowując, różnorodność oczekiwań pracowników, elastyczność systemu pracy, nieustające innowacje oraz postęp technologiczny będą kształtować naszą najbliższą przyszłość. Naszym zdaniem głównymi wyzwaniami jestdywersyfikacja zespołów pracowników i wzrost cyfryzacji środowiska pracy. Będą to najważniejsze elementy kształtujące strategie w tym zakresie. Trzeba pogodzić się faktem, że zmiany i wymagania rynku i pracowników są coraz bardziej globalne. Trzeba też myśleć przyszłościowo i działać elastycznie.
W ramach zespołu REVIT.HR możemy pomóc w myśleniu do przodu i chętnie to robimy bo świat transformacji HR to nasz żywioł!Po spotkaniu z nami Twoja firma już nigdy nie będzie taka sama!
1 Baby boomers – pokolenie urodzone w latach wyżu demograficznego lat 70
2 Patrz powiedzenie Prezydenta US Billa Clintona – Gospodarka głupcze!
3 Gig economy to określenie gospodarki opartej na realizacji zadań i projektów coraz częściej oferowanych poprzez platformy cyfrowe, a nie na pracy etatowej.
4 Osoby urodzone po roku 1997 , zwane też pokoleniem internetowym.
5 UX, z ang. User Experience / EX Employee Experience – doświadczenie użytkownika / doświadczenie pracownika – całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu.
6 Artificial Intelligence – sztuczna inteligencja i Machine Learning – maszynowe uczenie się
Input your search keywords and press Enter.